Impact Orange Partners heeft op 13 april jongstleden een seminar ‘Navigeren door het Impact Landschap’ georganiseerd. Centraal in het seminar stonden de thema’s: ‘Partnerships voor Impact’, en ‘De Impact waardeketen’.
Als gevolg van de vele innovaties op vlakken als: impact datamanagement, -meting en -monitoring; portefeuilleconstructie en selecties; impactcreatie in de echte wereld en impactoptimalisatie, was enige navigatie gewenst. De sprekers acteerden hierbij als kundige stuurlieden.
Hierbij willen we u enige leer- en reflectiepunten aanbieden naar aanleiding van dit seminar, te beginnen op een visuele manier:
Alle sprekers waren het er over eens dat er ‘goed’ en ‘minder goed’ kapitaal bestaat. Eenieder die beschikking heeft over kapitaal dat een lange termijn doel dient, zou dit minimaal voor een substantieel gedeelte moeten aanwenden om maatschappelijke issues aan te pakken. Naast de gedachte dat er – natuurlijk – rendement behaald dient te worden.
Dit proces zou gestructureerd aangepakt moeten worden, volgens de zogenaamde Theory of Change: Wat is het maatschappelijke probleem? Gaat mijn kapitaal een verschil maken? Wat willen we bereiken? Hoe gaan we rendement en impact meten? Over wat voor tijdspanne gaan we het verschil dat we maken, meten en monitoren? Oftewel de dimensies: Intentie, Additioneel en Meetbaar moeten duidelijk zichtbaar zijn.
Sprekers betoogden ook, dat het veelal lastig is om individueel impact te genereren, en dit dus vooral samen met partners moeten doen. Hoe meer stenen in de vijver, des te groter is de – positieve – impact vlek… In lijn met SDG 17 Partnerschap om doelstellingen te bereiken.
Een persoonlijke noot aan de middag toevoegend: er zijn mensen die vanuit een maatschappelijke context ‘op de barricades voor impact’ staan; er zijn ook mensen die puur vanuit een beleggingscontext een afweging willen maken tussen rendement, risico en impact; er zijn mensen die vanuit een ‘schaal en efficiency’ invalshoek meer impact willen creëren en daarmee de kloof tussen institutionele vraag en (impact) product willen overbruggen; er zijn ook mensen die vanuit puur persoonlijke motieven aan impact doen. Een mooie middag met veel passie en veelbelovende initiatieven; en zo was het!